Primer zgodbe iz šolskih klopi, ko govorimo o vrednoti POŠTENOST.
  • Poštenost z vidika iskrenosti

Na šolskem igrišču so učenci gradili stolpe iz kock. Med živahno igro je Andrej po nesreči podrl stolp sošolke Vesne, kar jo je razžalostilo. Sprva se je Andrej bal priznati, saj se je sramoval in se pretvarjal, da ni nič narobe. A v sebi je vedel, da mora biti iskren – najprej do sebe, saj je čutil krivdo, nato do Vesne. Zbral je pogum in rekel: “Vesna, oprosti, jaz sem podrl tvoj stolp. Nisem hotel.” Vesna mu je odpustila, skupaj sta zgradila nov stolp, njuno prijateljstvo pa se je okrepilo. Andrj se je počutil ponosnega, ker je premagal sram in bil iskren. Če bi lagal ali molčal, bi krivda rasla, Vesna pa bi izgubila zaupanje v razred. Iskrenost je prinesla olajšanje, veselje in močnejše odnose, medtem ko bi laganje povzročilo razdore in nezaupanje.

Vrednota: POŠTENOST z vidika iskrenosti je govorjenje resnice in izogibanje laganju ali zavajanju, tako do sebe (priznavanje lastnih občutkov, napak, motivov) kot do drugih (odkritost v odnosih).


  • Poštenost z vidika pravičnosti

Na šolskem turnirju so učenci igrali ekipno igro, kjer je kapetan razdelil vloge. Miha, kapetan, je želel, da je razdelitev pravična, zato je vloge dodelil glede na sposobnosti, ne priljubljenosti. Jaku, ki je bil manj priljubljen, a odličen v strategiji, je dal ključno vlogo, čeprav so prijatelji pričakovali prednost zase. Mihova pravična odločitev je vodila do zmage ekipe, saj so vsi prispevali svoje najboljše. Razred je cenil Mihovo poštenost, odnosi pa so se okrepili. Če bi Miha favoriziral prijatelje, bi nepravičnost povzročila prepire, Jaka bi se počutil izključenega, ekipa pa bi izgubila. Pravičnost je prinesla spoštovanje in enotnost, nepravičnost bi vodila v razdrobljenost in nezaupanje.

Vrednota: POŠTENOST z vidika pravičnosti je enakopravno obravnavanje, iskanje resnice in izogibanje nepoštenim dejanjem, kot je pristranskost ali kraja. 


  • Poštenost z vidika zanesljivosti

Učenci so se dogovorili, da bodo pripravili šolsko prireditev za starše. Zoja je obljubila, da bo organizirala oder, Lovro pa, da bo poskrbel za plakate. Kljub natrpanemu urniku sta zavzeto izpolnila obljube: Zoja je pravočasno uredila oder, Lovro je natisnil privlačne plakate. Njuna zanesljivost je navdihnila sošolce, ki so prav tako dokončali svoje naloge. Prireditev je uspela, učenci so bili ponosni, starši in učitelji pa so pohvalili njihovo odgovornost. Če bi Zoja ali Lovro prelomila obljubo, bi prireditev propadla, kar bi povzročilo razočaranje in stisko v razredu. Zanesljivost je prinesla ugled, zaupanje in veselje, neizpolnitev dogovorov pa bi vodila v neuspeh in razdore.

Vrednota: POŠTENOST z vidika zanesljivosti je držanje dogovorov in obljub, kar kaže poštenost in zaupanja vredno vedenje. 


  • Poštenost z vidika odgovornosti

Na šolskem dvorišču so učenci igrali nogomet, ko je Niko po nesreči razbil okno učilnice z žogo. Sprva je želel zbežati, saj se je bal kazni, a je vedel, da mora prevzeti odgovornost. Prijavil se je učiteljici in rekel: “Jaz sem razbil okno, oprosti. Pomagal bom pri popravilu.” Skupaj z očetom je plačal za novo okno, razred pa je organiziral akcijo za zbiranje starih steklenic, da so pokrili del stroškov. Niko je tudi pospravil steklo, da nihče ne bi bil poškodovan. Njegova odgovornost je preprečila škodo drugim in pokazala, da poštenost pomeni popravljanje napak. Učiteljica in sošolci so cenili Nikovo dejanje, razred pa je postal bolj povezan. Če bi Niko zanikal krivdo ali pustil razbito okno, bi to povzročilo nezaupanje in nevarnost. Odgovornost je prinesla spoštovanje in varnost, neodgovornost bi vodila v stisko in razdrobljenost.

Vrednota: POŠTENOST z vidika odgovornosti je sprejemanje odgovornosti za svoja dejanja, popravljanje napak in izogibanje škodi drugim. 


  • Poštenost z vidika poguma za resnico in pravičnost

V razredu so sošolci širili govorice, da je Nada ukradla denar za razredni izlet, kar jo je osramotilo in osamilo. Vid je vedel, da govorice niso resnične, saj je videl, da je denar padel iz torbe in ga je našel učitelj. Bal se je spregovoriti, saj bi ga priljubljeni sošolci lahko izobčili, a je zbral pogum in učitelju povedal resnico: “Nada ni nič ukradla, denar je bil izgubljen.” Nada je bila oproščena, razred pa se ji je opravičil. Vidov pogum ni bil za osebno slavo, ampak za pomoč Nadi in vzpostavitev pravičnosti. Njegovo dejanje je okrepilo razredno enotnost, Vid pa se je počutil močnejšega. Če bi molčal, bi krivica povzročila stisko in nezaupanje. Pogum za resnico je prinesel pravičnost in notranjo moč, molk bi pustil krivdo in razdore.

Vrednota: POŠTENOST z vidika poguma za resnico in pravičnost je premagovanje strahu, da se razkrije resnica ali popravi krivica, zlasti ko to pomaga drugim.

Sodelujte tudi vi

Pošljite nam svojo zgodbo ali zgodbo znanca, ki prikazuje, kako živite te temeljne vrednote. Kako se spoštujemo in zaupamo, kako smo ostali zvesti poštenosti, si pomagamo, izkazujemo pripadnost in ohranjamo zmernost.


sl_SISlovenščina